Qui sóc

[ ESPAÑOL ] [ CATALÀ ] [ ENGLISH ]

MARTA FIOL, mezzosoprano

Mezzosoprano, actriu, coach vocal, Professora Associada de Fitzmaurice Voicework®, Professora Acreditada del Mètode Feldenkrais, Musicoterapeuta —AMBx Bordeaux—, Pedagoga Willems.

Marta Fiol és mezzosoprano professional i professora de tècnica i expressió vocal. Al seu treball emfasitza no només la recerca del propi so i les conexions entre cos, respiració, veu, emocions i text, sinó també el desenvolupament de la creativitat, el plaer en l’emissió del cant i en la improvisació vocal, la presència escènica i la comunicació amb el públic. Ha treballat cant i repertori líric amb Myriam Alió, Joey Bates, Juliette Bise, Manuel García Morante, Kamal Khan, Aquiles Machado, Lorraine Nubar, Anna Ricci, Cynthia Sanner, Àngel Soler, Dario Vagliengo…

Sempre apassionada i vinculada al teatre, com a artista ha estrenat la sarsuela catalana “L’aplec del Remei», d’Anselm Clavé (dir. Xavier Albertí), al Teatre Nacional de Catalunya (rol protagonista ‘Doña Paz’) i l’òpera de nova creació “Puges o baixes” (Paco Viciana, dir. Jordi Purtí). Ha interpretat l’òpera-monòleg “La voix Humaine” (Poulenc/Cocteau) sota la direcció de Manel Dueso, així com també ha participat amb rol protagonista a d’altres óperes (“Le pauvre Matelot”, “Soledad”, “Un futur esplèndid”, Selima”, “Fantasia Lírica Opportunitas”, “Cal 33-33 o el bon samarità”, etc).

Com a intèrpret de música contemporània ha actuat aquesta primavera al cicle “Off-Liceu” (Gran Teatre del Liceu, de Barcelona) amb una obra d’Ariadna Alsina. Anna Ricci la introduí en aquest àmbit, arribant a estrenarobres de Peter Bacchus, Anna Bofill, Mercè Capdevila, Benet Casablancas, Agustí Charles, Eduardo Diago, Nino Díaz, Carles Eroles, Sergio Fidemraizer, Keiko Fujiie, Andrés Lewin-Richter, Francisco Martín-Jaime, Josep Maria Mestres Quadreny, Pedro Pardo, Jesús Rodríguez Picó, Albert Sardà, Carlos Silva, Josep Soler, Montserrat Torras, entre d’altres molts compositors. Ha interpretat aquest repertori amb diverses formacions instrumentals, sota la batuta d’ Enric Ferrer, Domènec González de la Rubia, Juan José Olives, Pedro Pardo, Alfons Reverté Casas, entre d’altres. Ha explorat també la improvisació, la performance (amb Josep Ma. Balanyà, Carlos Silva, Christiaan de Jong, …) i la fusió amb diferents llenguatges artístics. La passada temporada va presentar una performance amb direcció d’Albert Arribas, sota el lema “L’imagination au pouvoir. La nuit des idées”, en el marc de l’Institut Français.

El seu vessant còmic l’ha dut a formar-se en clown amb Eric de Bont, Àlex Navarro i Pau Rossell, y a crear recitals escènics explorant la difusió de repertorio vocal poc habitual del s.XX, en clau d’humor. Aquest és el cas de “Sequenza, o la deconstrucció d’una diva” (dir. Joan Maria Segura), estrenat al Teatre Romea de Barcelona, i recentement programat al teatre El Molino); “Ai, com m’agrades!”(dir. Gemma Reguant); “Parelles mal embolicades (òpera francesa del s.XIX)” (dir. Joan Lluís Bozzo). Aquesta temporada ha estrenat el seu muntatge “La niña no quiere” (fusió d’òpera, teatre, clown i dansa, amb textos propis) al Rose Bruford Theatre de Londres i a la Sala Dau al Sec de Barcelona.

Ha intervingut també a diverses obres de teatre musical: “Sweeney Todd” (Sondheim, dir. Mario Gas), “Candide” (Bernstein, dir. Xavier Albertí), “El Retaule del flautista” (dir. Joan Lluís Bozzo), “Boccato di Cardinale” (Comediants, dir. Joan Font).

Podem escoltar la seva veu enregistrada per diverses discogràfiques (“Columna Música”, “Ars Harmonica”, “Fundació Música Contemporània”, “Kamalundu”,…).

La seva curiositat per la relació entre veu, música i els diferents aspectes de la comunicació, l’ha dut a impartir formació per mestres d’Educació Infantil i Primària, classes de veu en àmbit empresarial, editar llibres (ha estat directora del departament d’Educació Infantil i Àrees Artístiques de l’editorial Grup Edebé), i a escriure, produir i dirigir espectacles de diverses característiques. Aquest és el cas actualment al Palau de la Música Catalana dels espectacles familiars “BIM BOM, nadons al Palau”, “ZIG-ZAG, passets al Palau” i “Abans de néixer, al Palau”. Fou també responsable de l’estrena a Espanya de l’òpera de Poulenc/Cocteu “Les mamelles de Tirésias”, i de la seva versió catalana, amb traducció de Miquel Desclot.

És professora de Fitzmaurice Voicework a l’Escola Superior d’Art Dramàtic Eòlia, en la formació per a professionals de música “Certificat de Rítmica Dalcroze”, en el Postgrau de “Música, Creativitat i Moviment”), i imparteix regularment tallers de diferents característiques.

Paral.lelament a la seva carrera artística, a nivell privat és entrenadora vocal d’actors, cantants, professionales d’àmbits diferents (abogats, comercials, presentadors, etc) i d’aquelles persones que busquen en el treball de la veu un enfocament holístic i integrador, respectuós amb la vulnerabilitat, tècnic i humanístic alhora, tenint en compte que es tracta d’una valuosa eina de desenvolupament personal.